De kerk als ontmoetingsplek met de PKN-gemeente
ANBI - gegevens
- Algemene gegevens
Naam ANBI: | Protestantse gemeente te St. Jacobiparochie en Wier |
Telefoonnummer: | 0518-491882 |
RSIN/Fiscaal nummer: | 002669845 |
Nummer Kamer van Koophandel
Website adres: |
80705731
www.pknsintjacobiparochie.nl |
E-mail: | meindertsma.tine@gmail.com |
Adres: | G. van Saksenstraat 14 |
Postcode: | 9079 KG |
Plaats: | St. Jacobiparochie |
De Protestantse gemeente te St. Jacobiparochie en Wier is een geloofsgemeenschap die behoort tot de Protestantse Kerk in Nederland. In het statuut (kerkorde) van de Protestantse Kerk staat dit in ordinantie 2 artikel 1 als volgt omschreven “een gemeente is de gemeenschap, die geroepen, tot eenheid, getuigenis en dienst, samenkomt rondom Woord en sacramenten “.
Deze gemeente is een zelfstandig onderdeel als bedoeld in artikel 2 boek 2 Burgerlijk wetboek en bezit rechtspersoonlijkheid. Dit is ook vastgelegd in ordinantie 11 artikel 4 lid 1 van de kerkorde.
De kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland bevat o.m. bepalingen omtrent het bestuur, de financiën, toezicht en (tucht)rechtspraak die gelden voor de kerkleden, de gemeenten en andere onderdelen van deze kerk. Deze kerkorde is te vinden op de website van de landelijke kerk: kerkorde Protestantse Kerk in Nederland.
De Protestantse Kerk in Nederland heeft van de Belastingdienst een groepsbeschikking ANBI gekregen. Dat wil zeggen dat de afzonderlijke gemeenten en andere instellingen die tot dit kerkgenootschap behoren zijn aangewezen als ANBI. Dit is ook van toepassing op de Protestantse gemeente te Kerkenhuizen.
- Samenstelling bestuur.
Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de kerkenraad en wordt gevormd door de ambtsdragers van deze gemeente. In onze gemeente telt de kerkenraad 6 leden, die worden gekozen door en uit de leden van de kerkelijke gemeente.
Het College van diakenen telt 3 leden en is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen en eigendommen van de diaconie. De kerkenraad is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van o.a. de begroting en de jaarrekening. Het college bestaat uit tenminste drie leden. Verder hebben zowel de kerkenraad als het college, door het toezicht op de vermogensrechtelijke aangelegenheden, contact met het classicaal college voor de behandeling van beheerszaken. (Ordinantie 11, art. 6-9).
Het College van kerkrentmeesters telt 5 leden (waarvan één vacature) en is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen en de gebouwen van de gemeente, met uitzondering van diaconale aangelegenheden. De kerkenraad is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van o.a. de begroting en de jaarrekening. Het college bestaat uit tenminste drie leden. Verder hebben zowel de kerkenraad als het college, door het toezicht op de vermogensrechtelijke aangelegenheden, contact met het classicaal college voor de behandeling van beheerszaken. (Ordinantie 11, art. 6-9).
- Doelstelling/visie.
De Protestantse Kerk verwoordt in de eerste hoofdstukken van de Kerkorde wat zij gelooft en belijdt. Dit vormt de basis van haar kerkstructuur, haar organisatie, haar kerkrecht, haar ledenadministratie, haar arbeidsvoorwaarden en haar financiën.
1 - De Protestantse Kerk in Nederland is overeenkomstig haar belijden gestalte van de ene heilige apostolische en katholieke of algemene christelijke Kerk die zich, delend in de aan Israël geschonken verwachting, uitstrekt naar de komst van het Koninkrijk van God.
2 - Levend uit Gods genade in Jezus Christus vervult de kerk de opdracht van haar Heer om het Woord te horen en te verkondigen.
3 - Betrokken in Gods toewending tot de wereld, belijdt de kerk in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift als enige bron en norm van de kerkelijke verkondiging en dienst, de drie-enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest.
Zie verder: artikelen I t.m. IV van de kerkorde van de Protestantse Kerk “de roeping van kerk en gemeente”
- Beleidsplan.
Het beleidsplan van de Protestantse Kerk kunt u vinden via deze link:
https://www.protestantsekerk.nl/anbi-pkn/
zoeken op beleidsplan 2021-2025 “De toekomst open tegemoet”
- Beloningsbeleid.
De beloning van de predikant(en) van onze gemeente is geregeld in de ‘Generale regeling rechtspositie predikanten’. De beloning van de overige medewerkers in loondienst, zoals kerkelijk werkers, kosters/beheerders, is geregeld in de ‘ Arbeidsvoorwaardenregeling Protestantse kerk in Nederland’.
De hierop betrekking hebbende regelingen vindt u via deze link:
Generale Regelingen Protestantse Kerk in Nederland
Leden van kerkenraden, colleges en commissies ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Alleen werkelijk gemaakte onkosten kunnen worden vergoed.
- Verslag Activiteiten.
De kerkenraad heeft de algemene eindverantwoordelijkheid voor het in stand houden van een levende gemeente. Dat doet zij door zoveel mogelijk gemeenteleden in te schakelen bij het plaatselijk werk. Enkele taken zijn conform de kerkorde gedelegeerd naar afzonderlijke colleges, waaronder het College van Kerkrentmeesters en het College van Diakenen. Het college van Kerkrentmeesters waakt over de financiële slagkracht van de gemeente en leggen via een jaarverslag rekening en verantwoording af aan de kerkenraad. Een uittreksel van de belangrijkste gegevens treft u hieronder aan.
Sinds januari 2023 is er in samenwerking met de Protestantse gemeente van St. Annaparochie een predikant ds. L. Geijlvoet. Zij gaat een keer per maand voor in de eredienst.
.Het College van Kerkrentmeesters zorgt voor de inning van de bijdragen van de leden en voor de inning van de pacht,
Voor gemeenteleden die door een kwetsbare gezondheid niet kunnen deelnemen aan de kerkdiensten, wordt geregeld dat deze diensten kunnen worden gestreamd.
Er is vervanging gezocht van een lid van het College van Kerkrentmeesters maar helaas is er nog geen nieuw lid gevonden.
De kerstattenties voor de vrijwilligers en de predikant worden verzorgd door het College van Kerkrentmeesters.
Het College van Diakenen verzorgt het collecterooster en zorgt voor afdracht naar Kerk in Actie en Protestantse Gemeente en Jong Protestant. Verdere activiteiten zijn:
- Verzorgen van het Avondmaal.
- Bloemen voor gemeenteleden.
- Kerstattenties voor de 70+ en zieken in de gemeente.
- Verzorgen van doopkaars en presentjes voor doopouders.
- Donaties/giften voor binnen- en buitenlandse projecten.
- Lidmaatschap Interkerkelijk Diaconaat Waadhoeke.
- Bijdrage Provinciaal Bijdragenadvies Fryslan.
- Bijdrage Schuldhulpmaatje.
- Actie minima, een financiële bijdrage voor de minima door samenwerking van meerdere kerken in de regio.
- Het ontvangen van de pacht.
- Voorgenomen bestedingen.
De verwachte bestedingen (begroting) sluiten als regel nauw aan bij de rekeningen over de voorgaande jaren.
Het plaatselijk kerkenwerk (of kerk-zijn) vertoont een grote mate van continuïteit: de predikanten of andere werkers verrichten hun werkzaamheden, kerkdiensten worden gehouden en ook andere kerkelijke activiteiten vinden plaats. In de kolom begroting in het overzicht onder H. is dit cijfermatig in beeld gebracht.
- Verkorte staat van baten en lasten met toelichting.
Onderstaande staten van baten en lasten geven via de kolom begroting inzicht in de begrote ontvangsten en de voorgenomen bestedingen. De kolom rekening geeft inzicht in de daadwerkelijk gerealiseerde ontvangsten en bestedingen. Het batig saldo van de kerk over 2023 is een gevolg van de gerealiseerde koerswinst bij verkoop van aandelen.
De voorgenomen bestedingen voor het komende jaar zullen niet sterk afwijken van de voorgenomen bestedingen van het verslagjaar.
Totaal baten A
Uitgaven en Kosten Kosten overige niet-kerkelijke eigendommen en inventarissen Afschrijvingen onroerende zaken, installaties/invent. Pastoraat resp. diaconaal pastoraat Kosten kerkdiensten en kerkelijke activiteiten Verplichtingen/bijdragen aan andere organen Salarissen en vergoedingen Kosten beheer, administratie en archief Rentelasten/bankkosten |
51.950
12.650 1.000 48.250 4.750 3.100 500 3.500 5.300 |
55.081
12.086 1.145 44.526 5.163 2.615 328 3.728 4.463 |
53.346
12.079 1.145 11.041 3.857 2.564 376 3.797 2.820 |
Totaal lasten A | 79.050 | 74.055 | 37.679 |
Operationeel resultaat (A)
Incidentele baten en lasten Incidentele baten Incidentele lasten |
-27.100
- - |
-18.973
76.616 -710 |
15.667
60.553 - |
Incidentele baten en lasten (B) | - | 75.906 | 60.553 |
Resultaat verslagjaar (A+B)
Mutaties bestemmingsreserves/-fondsen Onttrekkingen bestemmingsreserves Onttrekkingen bestemmingsfondsen Toevoegingen bestemmingsreserves Toevoegingen bestemmingsfondsen |
-27.100
- - - - |
56.932
14.734 - -15.762 -71 |
76.220
- - -60.555 - |
Resultatenoverzicht voor ANBI-publicatie College van Kerkrentmeesters
Opbrengsten en Baten | Begroting 2024 | Rekening
2023 |
Rekening
2022 |
Opbrengsten onroerende zaken
Opbrengsten uit rente, dividenden en beleggingen Bijdragen van leden en anderen Opbrengsten uit subsidies en bijdragen |
11.500 16.200
23.000 1.250 |
11.647 18.151
23.673 1.609 |
11.631 13.692
25.300 2.723 |
Totaal mutaties bestemmingsreserves/-fondsen (C) - -1.099 -60.555
Resultaat naar Algemene reserve (D) -27.100 55.833 15.665
Totaal baten A
Uitgaven en Kosten Kosten overige niet-kerkelijke eigendommen en inventarissen Kosten kerkdiensten en kerkelijke activiteiten Verplichtingen/bijdragen aan andere organen Kosten beheer, administratie en archief Rentelasten/bankkosten Diaconaal werk plaatselijk Diaconaal werk regionaal/landelijk Diaconaal werk wereldwijd Afdrachten door te zenden collecten en giften |
11.750
1.300 500 500 500 500 1.750 2.200 1.500 2.650 |
11.856
1.063 217 685 655 230 2.880 1.215 1.321 2.244 |
11.899
1.022 558 527 679 419 1.971 2.416 1.896 3.174 |
Totaal lasten A | 11.400 | 10.510 | 12.662 |
Operationeel resultaat (A)
Incidentele baten en lasten Incidentele baten Incidentele lasten |
350
0 - |
1.346
10.724 - |
-763
22.906 - |
Incidentele baten en lasten (B) | 0 | 10.724 | 22.906 |
Resultatenoverzicht voor ANBI-publicatie College van Diakenen
Opbrengsten en Baten | Begroting 2024 | Rekening
2023 |
Rekening
2022 |
Opbrengsten onroerende zaken
Opbrengsten uit rente, dividenden en beleggingen Bijdragen van leden en anderen Door te zenden collecten en giften |
6.500
300 2.400 2.550 |
6.807
131 2.674 2.244 |
6.783
2 2.243 2.870 |
Resultaat verslagjaar (A+B)
Mutaties bestemmingsreserves/-fondsen Onttrekkingen bestemmingsreserves Onttrekkingen bestemmingsfondsen Toevoegingen bestemmingsreserves Toevoegingen bestemmingsfondsen |
350
- - 0 0 |
12.070
- - -10.724 - |
22.143
- - -19.555 - |
Totaal mutaties bestemmingsreserves/-fondsen (C) 0 -10.724 -19.555
Resultaat naar Algemene reserve (D) 350 1.346 2.588
Toelichting
Kerkgenootschappen en hun onderdelen zorgen in Nederland zelf voor de benodigde inkomsten voor hun activiteiten. Aan de kerkleden wordt elk jaar via de Actie Kerkbalans gevraagd om hun bijdrage voor het werk van de kerkelijke gemeente waartoe zij behoren.
De kerkelijke gemeente/ diaconie bezit nog enig vermogen in de vorm van landerijen en geldmiddelen. De opbrengsten van dit vermogen worden aangewend voor het werk van de gemeente/diaconie. Kerken en diaconieën ontvangen geen overheidssubsidie in Nederland, behoudens voor de instandhouding van monumentale (kerk)gebouwen of een specifiek project.
Een groot deel van de ontvangen inkomsten wordt besteed aan pastoraat, in de vorm van salarissen voor de predikant en eventuele kerkelijk werkers en aan de organisatie van kerkelijke activiteiten.
De ontvangen inkomsten van de diaconie worden besteed aan diaconaal werk, zowel plaatselijk, landelijk als wel wereldwijd in de vorm van ondersteuning van activiteiten en doorbetaling van voor specifieke projecten gehouden inzamelingen
Daarnaast worden de ontvangen inkomsten ook besteed aan het in stand houden van de kerkelijke bezittingen, benodigd voor het houden van de kerkdiensten (zoals onderhoud, energie, belastingen en verzekeringen) en aan de kosten van de eigen organisatie (salaris koster, eventueel overig personeel, vrijwilligers) en bijdragen voor het in stand houden van het landelijk werk.
Onder lasten van beheer zijn opgenomen de kosten voor administratie en beheer van de kerkelijke en diaconale bezittingen.